Irredenta,
e rrahur por jo e mundur
Shkruan:
Ilir Vrojto
Zhvillimet
e gjithëmbarshme regjionale, mangësitë ideologjike,
e dobësia organizative, e kanë skajuar irredentën
militante nga kryerrjedha e politikës shqiptare. Por ajo vazhdon
të gjëllijë në skajet e shoqërisë,
duke pritur momentin, pjekjen e rrethanave ndërkombëtare
a një autogol të politikës zyrtare. Në etninë
më të dëmtuar kombëtarisht në kontinentin
e Evropës, projekti i unjësimit kombëtar vazhdon
të mbetet alternativë e fuqishme, me bazë stabile
për rekrutim.
Lufta
çlirimtare e UÇK-së në Kosovë, që
pruri ndërhyrjen e Natos dhe flakjen e serbëve prej folesë
së përgjakur të Shqipërisë është,
pa dyshim, momenti kulmor i irredentës. Një sukses ky
jo i vogël për një ideologji të vonuar, të
përndjekur pa mëshirë, të demonizuar, e me pak
artefakte që, kryesisht, kanë mbetur të panjohura
edhe sot e kësaj dite: apo sa prej nesh e kanë lexuar
"Shqipëria ç'ishte..."?
Si
çdo projekt tjetër, edhe ky i irredentës shqiptare
kërkonte një dritare të fatit. E kjo dritare u hap
hapekrah në dhjetor 1991, me shembjen spektakulare të
ish BRSS-së; mun ahere, pra, kur Serbia, e trimëruar nga
sovjetët, e kish kaluar pikën e pakthim në fushatën
e vet agresive. Dhjetë vjet më vonë, më 11 shtator
2001, dritarja do të mbyllej nga atentatet poaq spektakulare
islamiste në SHBA, që do ta kthenin Moskën brenda
natës në aleat të Uashingtonit.
E
drejta, kjo s'ish e para vrimë gjilpëre nëpër
të cilën u desh të kalonte projekti irredentist shqiptar.
Ai mezi kish shpëtuar edhe më herët, prej katastrofës
së 1912-ës, prej zbimeve masive për në Turqi
para LDB-së, e prej katrahurës që pasoi. Ka pak popuj
në këtë kontinent, mbase me përjashtim të
baltëve, që ishin aq në zgrip, sa të çlirohen
(!) prej Hitlerit. E njëherit, ka pak popuj që kanë
qenë aq afër të kolonizohen nga forcat e boshtit,
si Shqipëria. -Në enciklopedinë shqiptare, te termi
"Nëpër vrimë të gjilpërës",
duhet shtuar shkurt: Shih kapitullin mbi mbijetimin e kombit shqiptar.
S'është
për t'u habitur, pra, pse kryengritja e UÇK-së
shihet si "më e suksesshmja në botë"! E
pse shqiptarët quhen, ku me simpati, e ku me qesëndi,
si "komb fatlum"!
Mirëpo,
fati është një bar i sertë, që në
doza të forta s'i bën mirë njeriut! Fati i shqiptarëve,
sa ka qenë bekim, aq edhe mund të bëhet mallkim.
Në radhë të parë nëse na mbushet mendja,
ruana Zot, që e kemi merituar. Ose nëse na rren mendja
se e kemi Zotin argat, e se do t'i gëzojmë përherë
hiret e tij, shpëtimet e tij spektakulare në momentin
e fundit. Apo akoma edhe më keq, se s'kemi më nevojë
as për Zotin, meqë proceset politike punokan "për
ne"; madje pavarur nga ajo se a punojmë ne vdektarët
a jo!
Mjerisht,
vrojtuesit e politikës zyrtare këtyre viteve të fundit
kanë vënë re, se ajo e ka kthyer naivitetin në
institucion. Në vend të thirrjes irredentiste për
angazhim e përkushtim në shërbim të idealit
të unjësimit kombëtar, janë çuar pesh
miopët (mes tyre edhe ndonjë analfabet me fakultet). Ata
pohojnë me plotë gojën se "teshat na i ka prerë
Uashingtoni", sikur amerikanët të ishin rrobaqepës
të shqiptarëve; se "proceset evropiane do t'i arrijne
edhe shqiptarët", madje edhe se "Zoti e do Shqipërinë":
pa e kujtuar fare definicionin e Shqipërisë; pa u kujtuar
ta mendojnë atë të lavdërueshmin psallm, "puno
pak ti, se punoj shumë Unë"; pa u kujtuar fare se
sa e bëri Mëshirëploti Shqipërinë, e sa
e tkurri atë robi!
Doemos
që këtë realpolitikë meskine e kanë ndihur
rrethanat. Çlirimi fatlum, a plot flijime (varet se kush
vlerëson!) i folesë së Shqipërisë, Kosovës,
ia ka hequr duarsh irredentës militante një argument të
fortë tradicional.
Por
kjo s'është e tëra.
Kundër
irredentës punon fuqishëm edhe koncenzusi ndërkombëtar
për Siujdhesën Ilirike, që e çmon vetëm
irredentizmin e serbëve si të denjë e të realizueshëm.
Kjo meqë serbët kanë kapacitet për të bezdisur,
meqë kanë aleatë ndërkombëtarë, e
meqë janë më homogjenë se tjerët. Natyrisht,
ky koncenzus vepron ngadalë e nën rrogoz, për të
mos ngjallur smirën e fqinjve (sidomos shqiptarëve); por
ai është vendosur qysh në Dejton më 1995. Flija
që i kërkohet irredentës serbe për ta realizuar
Serbinë Etnike është dorëheqja prej Kosovës,
pra dorëheqje prej një cepi të Serbisë së
Madhe - fli kjo që Serbia zyrtare ende s'ka pranuar ta bëjë!
Si kundërshpërblim, irredentës serbe i ofrohen botërisht
garanca se do të sabotohet irredenta shqiptare; më saktë,
se do të promovohet krijimi i kombit kosovar!
Rrjedhimisht,
irredenta shqiptare është vënë në shënjestër
të luftës speciale prej bashkësisë ndërkombëtare.
Kundër saj aplikohen që të pesë strategjitë
e dominimit: shpërfillja, përqeshja, izolimi, kërcënimi,
dhe dhuna. Projekti irredentist thjesht "nuk ekziston"
në agjendën e Fuqive të Mëdha dhe të eksponentëve
të tyre shqiptarë: shqiptarët lavdërohen djallëzisht,
se na qenkan më të "zgjuar" a më të
"emancipuar" se serbët, meqë s'këmbëngulin
te unjësimi i vet. Të "paemancipuarit" përqeshen
si "relikë e të kaluarës", "nacionalromantikë",
apo pjesëmarrës në "projekte të shek. XVIII".
Izolohen ato segmente të shoqërisë që vlerësohen
si gjeneratorë të projektit, si p.sh. veteranët e
luftës, aktivistët, ish të burgosurit, intelektualët
e shkrimtarët me bindje të deklaruar irredentiste, etj.
E kur s'mjafton tërë kjo bateri parandaluese, futen në
punë kërcënimi e dhuna. Prijësit e shpallur
e të vetshpallur të irredentës vrojtohen, hetohen,
ndalohen, gjykohen në procese politike, e dënohen të
vuajnë me vite të tëra, nëpër burgje të
damkosura ndërkombëtarisht për regjim çnjerëzor.
Druaj
që fajin për këtë qëndrim të Fuqive
të Mëdha duhet lypur te ne. Vlerësimi i posaçëm
që u bëhet serbëve s'do të ekzistonte, sikur
edhe shqiptarët të ishin treguar njësoj homogjenë.
Serbët kudo që janë, nga Bosnja, në Vojvodinë,
e gjër në Kosovë, kanë të gjithë ankorim
të fortë në projektin e Serbisë Etnike; atë
ata e kanë të programuar në tru. Kurse po ta pyetësh
një shqiptar në Gjirokastër, do të gjesh përgjegje
krejt tjera nga ato në Prishtinë, në Ulqin, a në
Shkup! -Fakt ky i njohur fort mirë nga Fuqitë e Mëdha,
e që, kuptohet, e ka çmimin e vet.
Hapërdarja
e shqiptarëve është, pra, katundi që shihet,
rreth të cilit pozicionohet politika ndërkombëtare
në Siujdhesën Ilirike. S'do mend se ky konfuzion ka shumë
elemente socioekonomike, pasoja të pushtimit ushtarak e ndarjes
administrative të Shqipërisë.
Por
në masë të madhe ai është edhe fenomene
kulturor. Hidhjani një sy p.sh. ideologjisë së vet
irredentës: ajo vuan prej tre Pa-ve: e panjohur, e paartikulluar,
e pareformuar. Rrëza ideologjike e irredentës shqiptare,
"Shqipëria ç'ka qenë, ç'është,
e ç'do bënetë", shkruar nga enciklopedisti
shqiptaro-turk Sami Frashëri, njësoj sikur edhe statusi
e programi i Lidhjes Shqiptare më 1878 me seli në Prizren,
kanë mbetur edhe sot e kësaj dite objekte për studime
të specializuara, jashtë kurrikulës së shkollës
fillore e të mesme. Pra jo pronësi e popullit, por e një
numri të ekspertëve! -Krahasoni këtë me kurrikulat
serbe të arsimit fillor, ku "vetëm bashkimi shpëton
Serbinë" edhe sot e kësaj dite!
E
ngulfatur si ka mbetur, normalisht që ideologjia e unjësimit
s'ka mundur as të zhvillohet. Kështu p.sh. irredentizmi
tradicional "a-la Sami Frashër" vuan ende nga skizofrenia
kundrejt Greqisë, herë jemi vëllezër, herë
do të luftojmë për Çamërinë... ndërkohë
që ka ndodhur çshqiptarizimi i Çamërisë,
aderimi i Greqisë në BE e në NATO, lufta e Kosovës,
mërgimi i shqiptarëve në Greqi, dhe revitalizimi
i arvanitëve! Të gjitha këto ngjarje, pra, që
kanë mbyllur një sërë rrugësh, ndërsa
kanë hapur një mori rrugësh tjera, të paimagjinueshme
në kohën e Sami Frashërit!
E
njëjta vlen edhe për një sërë idesh shndërruese
nga shek. XX, që irredentizmi shqiptar, për dallim prej
atyre të fqinjve, s'ka arritur as t'i afrojë, lëre
më t'i asimilojë. Konflikti mes bamirësisë contra
drejtësisë sociale; parimet liberale për qytetarinë;
çështjet absolutisht parësore të barazisë
gjinore; këto e plot nene tjera s'janë rrahur fare nga
irredentistët; madje nganjëherë, për shkak të
karakterit të margjinalizuar të irredentës, janë
vështruar a priori si kryerrjedhëse, dtth si heretike,
"komuniste" apo "kozmopolite", gjersa kombet
tjera perëndimore, shumëfish më të përparuara
e më të fuqishme se shqiptarët, i kanë integruar
ato qysh moti në rrëzët e veta! Për një
shqiptar modern, aq më tepër për një shqiptare
feministe me patos kombëtar, irredentizmi i sotëm shqiptar
është më tepër një artefakt antik, si ato
hutat e vjetra që u nxerret shuli e varen ndër muzera;
se sa një armë e mbushur për çlirim, emancipim
e zhvillim!
E
pra, këto mungesa vetvrasëse s'motivohen dot as argumente
ekonomike, as sociale - ky është kollaps i kulturës
shqiptare!
Doemos
që një kollaps si ky do të shpie në lëmsh
organizativ në terren. Në mungesë të busullës
së një ideologjie moderne, irredenta është katandisur
në turmë kaçakësh, që përplasen
andej-këndej varësisht prej simpative a antipative të
radhës. Kjo u pa në mënyrën më të
dhembshur në shkurt-marsin 2005, kur i vetmi organizim fillor
i irredentës, FKBSH-ja, u përça përfundimisht
në "rrymat" (që rryma u thënçin!)
të Idajet Beqirit dhe të Gafurr Adilit. Për irredentistin
e vërtetë, të zgjedhës mes këtyre është
si të zgjedhës mes dy sëmundjeve vdekjeprurëse.
Gjersa e para, nën trysninë e fortë të sigurimit
të shtetit shqiptar, ka hequr dorë krejt prej luftës
së armatosur si mjet për realizimin e unjësimit kombëtar.
E dyta s'ka as resurse, as kapacitet, për ta luajtur rolin
që aspiron.
Ky
është kumt ogurzez për kombin shqiptar, i cilit,
për shkak të situatës së vet, ka nevojë
jetike për irrendentën militante.
Kujto
Irlandën Veriore, ku, edhe sot e kësaj dite (!), duhet
një IRA për t'u promovuar irlandezët vendas kundrejt
kolonëve anglezë, e për ta mbajtur Britaninë
e Madhe të mbërthyer në tryezën e bisedimeve.
Kujto Baskinë, ku ende kërkohet një ETA për
ta vënë çështjen baske në tavolinë.
Kujto Turqinë, ku duhet një guerilë kurde për
ta fituar të drejtën fillore të gjuhës amtare!
E kujto pastaj se sa larg është ky nënqielli ynë
prej atyre vendeve më të përparuara; kujto edhe koncenzusin
ndërkombëtar për favorizim të serbëve;
pa do kuptosh se ç'tragjedi i gatuan popullit shqiptar shuarja
e irredentës militante!
Një
tragjedi e tillë është aq më e dhembshur sot,
kur irredenta militante është një pozitë t'i
fitojë kombit shqiptar më shumë se kurrë më
parë, më lirë se kurrë më parë. Gjer
sot, irredenta, sa herë është ndjerë e gjallë,
ka luajtur me zjarrin. Kurse në ambientin e ri, të krijuar
pas ardhjes së ndërkombëtarëve në Kosovë,
kërcënimi i ahmarrjes mbi popullatën civile është
hequr. Rrjedhimisht, një irredentë kryeneçe, me
orientim të qartë gjeopolitik, ndërtuar mbi shtylla
të azhuruara nacionale e socioekonomike, e me vizion të
kthjelltë për shtetin (mbrojtje të minoriteteve,
barazi gjinore, e drejtësi sociale), ka hapësirë
ofenzive sa të duash. Madje ajo, me një të rame,
do të bënte dy të vrame. Në nënqiellin
tonë mbizotërojnë dy komponente, armiqësia kundër
SHBA-ve e vlerat tradicionale. Andaj, një irredentë e
orientuar drejt s'do ta kishte zor t'ua kthente mendjen amerikanëve.
Ndërsa, me profilin e vet progresiv, ajo do ta kthente për
vete edhe opinionin evropian, që gjer tani ka qëndruar
larg shqiptarëve "myslimanë" e "tradicionalistë".
Historia
është plot shembuj të revolucionarëve, që
kanë dalur fitues në situata fort më të rënda:
athua a do ta huqnin një rast të artë si ky Xhorxh
Uashingtoni me shokë? Apo Garibaldi me shokë? Vetëm
pse bota do t'i quante "rebelë"?
Përgjegja
është: Kurrë jo! Madje është injorante
edhe ta shtrosh këtë pyetje.
E
pra, ata kishin kundërshtarë perandoritë e kohës;
gjersa shqiptarët sot janë në fazë me superfuqinë
e vetme në planet!
S'do
mend që të jesh rebel është zeje mosmirënjohëse.
Por këtu s'bëhet fjalë për ndonjë rebelim
të përhershëm; koncenzusi ndërkombëtar
për favorizim të irredentës serbe në kurriz
të asaj shqiptare është i brishtë, e do të
shthurret me t'u sfiduar prej shqiptarëve. Meqë ai e ka
në rrëzë pikërisht pacifikimin e shqiptarëve!
Meqë është ndërtuar me argumente të kalbura
etike, morale e gjeopolitike, që do rrëzohen përtokë
sapo t'ua japësh shqelmin e parë! Meqë atë e
promovojnë fuqitë e dorës së dytë, gjersa
ai, në fakt, vete kundër interesave të superfuqisë
së vetme globale: Amerika qëndron pas tij, vetëm
pse vlerëson se shqiptarët janë ngopur me thërrime!
Të
tjerëve mund t'u duket që irredenta shqiptare është
rrahur, e pret e përgjunjur goditjen e mbramë. Por unë
kam një besim të fortë te ajo. Irredentistët
kanë dëshmuar në histori që janë slugerë,
që zvarriten në ring, pranojnë grusht pas grushti,
por qëndrojnë të mbramët në këmbë
në mbarim të meçit.
Arsyeja
është e thjeshtë. Kombi i tyre s'ka alternativë
tjetër.
|